"וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה… וְלָמָּה רִמִּיתָנִי"
איתא במסכת נדרים כ' ע"ב, דקיים פגם רוחני גדול באדם המשמש את אשתו וטועה בה וחושב שהיא אשה אחרת ואפילו חושב שהיא צרתה.
גם הולד הנוצר מביאה זו מכונה כ"בן תמורה" ונחשב כמי שפגום רוחנית ועלול להיות "מורד ופושע".
"וברותי מכם המורדים והפושעים בי, אמר רבי לוי אלו בני תשע מדות ('שלפי שיש צד עבירה ביצירתן הוו מורדין ופושעין' – ר"ן), בני אסנ"ת משגע"ח: בני אימה, בני אנוסה, בני שנואה, בני נידוי, בני תמורה, בני מריבה, בני שכרות, בני גרושת הלב, בני ערבוביא, בני חצופה."
וראה בר"ן שם, שמפרש, בני תמורה היינו "שבא על אחת מנשיו וכסבור שהיא צרתה" [ושם מבאר כל סוגי המידות].
וראה במאירי שם: "וכן הזהירו רבותינו שלא להזדווג עם אחת מתשע מדות, שלא לקלקל שורת הוולדות, שכל הנולדים בכיוצא באלו הם הם המקולקלים והרשעים. .."
וכן מביא השו"ע או"ח סימן ר"מ סעיף ג', "ברותי מכם המורדים והפושעים בי" (יחזקאל כ, לח) אלו בני תשעה מדות: בני אנוסה בני שנואה בני נדוי בני תמורה בני מורדת בני שכרות בני גרושת הלב בני ערבוביא בני חצופה"
ובמשנ"ב שם ס"ק ט"ז שביאר "תמורה, אפילו שתיהן נשיו, וכגון שנתכוון לזו ונזדמנה לו אחרת".
והנה, בפרשת ויצא, בקשר עם נישואי יעקב ללאה ורחל, כתוב בתורה שלבן החליף את רחל בלאה ובשעה ששימש יעקב אבינו עם לאה חשב שהיא רחל ונתכוון לרחל.
"וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה וַיֹּאמֶר אֶל לָבָן מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי:" (בראשית פרק כ"ט).
וכמובא בחז"ל, מביאה ראשונה זו נוצר ראובן, כפי שאמר יעקב אבינו בברכתו לראובן (בראשית מ"ט): "רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה כֹּחִי וְרֵאשִׁית אוֹנִי יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז".
ופרש"י שם (ע"פ חז"ל במדרש רבה) "וראשית אוני, היא טפה ראשונה שלו שלא ראה קרי מימיו".
ופשיטא, שלא יעלה על הדעת חס וחלילה שנמנה ראובן בן יעקב משבטי י-ה על "בני תמורה" מבני תשע מדות…
וקשה, מאי שנא:
בין: מי ששימש עם אחת מנשיו וכסבור שהיא צרתה שבנו הנוצר מביאה זו חשבינן ליה כ"בני תמורה", המנויים על בני תשע מידות ורואים אותו כפגום רוחנית וקרינן ביה "המורדים והפושעים בי".
לבין: ראובן בן יעקב, שנוצר מביאה ראשונה של יעקב עם לאה, כאשר יעקב היה סבור שהוא משמש עם רחל ולא ידע שלבן החליף את רחל בלאה. ופשיטא שראובן בן יעקב, שהנו משבטי י-ה, חלילה אינו בא בגדר "בני תמורה" ואינו בכלל "המורדים והפושעים בי".