מנהג ישראל הוא שבליל שבת האב מברך את ילדיו. לבנים זכרים מברך "יְשִׂימְךָ אֱלֹקִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה" וחותם בברכת כהנים "יברך ה' וגו', יאר ה' וגו', ישא ה' וגו'". ולנקבות מברך "יְשִׂימֵךְ אֱלֹקִים כְּשָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה" וחותם בברכת כהנים "יברך ה' וגו', יאר ה' וגו', ישא ה' וגו'".
כך גם מביא בסידור רבי יעקב עמדין ב"הנהגת ליל שבת" ושם אף מדגיש שראוי לשים את שתי כפות ידיו על ראש הבן המתברך בעת הברכה.
וכן גם כותב החיד"א בספרו 'מעבר יבוק' שם בפרק ל"ד. וכעין זה מביא בבן איש חי שנה ראשונה פרשת ראה.
וראה שם שמנהג טוב שבסעודת הבר מצווה תלמדי חכמים ונכבדים יברכו את הנער בברכת כהנים ויניחו ידיהם על ראשו בשעת ברכה.
והנה, איתא במסכת כתובות דף כ"ד ע"ב דישראל הנושא את כפיו עובר באיסור עשה.
ופרש"י שם 'דאיסור עשה כה תברכו (במדבר ו) אתם ולא זרים, ולאו הבא מכלל עשה עשה'.
וכך פוסק הרמ"א בשו"ע או"ח סימן קכ"ח סעיף א' יעו"ש. וראה משנ"ב שם ס"ק ג' ובאור הלכה שם ד"ה "דזר עובר בעשה".
וקשה, מאי שנא:
בין: האיסור לזר לישא את כפיו ולברך את חבירו בברכת כהנים מהטעם שעובר על עשה של "כה תברכו".
לבין: אב הנושא את כפיו בלילי שבת ובעיוה"כ ומסיים את ברכת בברכת כהנים.
ולבין: ת"ח שמברכים את הנערים בברכת כהנים ומניחים ידיהם על ראשו.