חיוב עני בנר חנוכה, ד' כוסות ונר של שבת

שאלות ותשובות לכל נושא שתבחר

ראה רמב"ם הלכות חנוכה פרק ד' הלכה י"ב שפוסק שאפילו עני המתפרנס מהצדקה שאין לו מה לאכול צריך למכור כסותו ולקנות שמן להדלקת נרות חנוכה. "מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד וצריך אדם להזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח האל והודיה לו על הנסים שעשה לנו. אפילו אין לו מה יאכל אלא מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן ונרות ומדליק".

וראה במגיד משנה (בד"ה אפילו) דנוקט דהמקור לדין זה הוא במסכת פסחים דף צ"ט ע"ב לעניין מצוות ד' כוסות דקיימ"ל שאפילו עני שבישראל לא יפחתו לו מארבע כוסות של יין ואפילו מן התמחוי.

והנה, ברמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק ז הלכה ז' אכן פוסק  הלכה זו אך לא מזכיר החיוב למכור את כסותו.

אם כן הרי לן בפשטות, דלגבי קיום מצוות ארבע כוסות הרמב"ם סובר שאין חובה למכור את כסותו.

'לפיכך כשסועד אדם בלילה הזה צריך לאכול ולשתות והוא מיסב דרך חירות. וכל אחד ואחד בין אנשים בין נשים חייב לשתות בלילה הזה ארבעה כוסות של יין. אין פוחתין לו מהם. ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה לא יפחתו לו מארבעה כוסות…'

בנוסף, מצינו לגבי מצוות נר שבת דמי שיש לו נר אחד בלבד ויכול להשתמש בו או לנר חנוכה או לנר לשבת נר שבת עדיפא משום שלום בית.

לעניין זה ראה רמב"ם הלכות מגילה וחנוכה  פרק ד' הלכה י"ד: "היה לפניו נר ביתו ונר חנוכה או נר ביתו וקדוש היום נר ביתו קודם משום שלום ביתו שהרי השם נמחק לעשות שלום בין איש לאשתו. גדול השלום שכל התורה ניתנה לעשות שלום בעולם שנאמר דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום"

אם כן, הרי לן דנר שבת חשוב יותר מנר חנוכה.

ולמרות זאת, לעניין נרות שבת הרמב"ם פוסק בהלכות שבת פרק ה הלכה א', שעני המתפרנס מהצדקה צריך לשאול על הפתחים בלבד – אולם אינו מציין שאף חייב למכור את כסותו לצורך קיום מצווה זו.

אם כן משמע דלשיטת הרמב"ם אין חיוב למכוא את כסותו לצורך קיום מצוות נר שבת.

"הדלקת נר בשבת אינה רשות אם רצה מדליק ואם רצה אינו מדליק. ולא מצוה שאינו חייב לרדוף אחריה עד שיעשנה כגון עירובי חצרות או נטילת ידים לאכילה אלא זה חובה. ואחד אנשים ואחד נשים חייבין להיות בבתיהן נר דלוק בשבת. אפילו אין לו מה יאכל שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק את הנר שזה בכלל עונג שבת…"

וקשה, לשיטת הרמב"ם, מאי שנא:

בין: נרות חנוכה, המתפרנס מהצדקה חייב למכור כסותו כדי לקנות שמן לחנוכה.

לבין: ארבע כוסות בליל הסדר שעני המתפרנס מהצדקה אינו חייב לחזר על הפתחים או למכור כסותו לצורך קיום מצווה זו.

זאת אע"פ שחיוב ארבע כוסות גם הוא מדין פרסומא ניסא ויתירה מזו ממנו נלמד דיני עני לגבי נר חנוכה.

לבין: נר שבת שעני חייב לחזר על הפתחים בלבד ואינו חייב למכור כסותו לצורך קיום מצווה זו.

זאת אע"פ שנר שבת חשיבותו גדולה מנר חנוכה שכן אם יש לו נר אחד בלבד עדיף נר שבת על פני נר חנוכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרף גם אתה לדיון

גם אתה רוצה להיות פעיל בקהילה שלנו?

לענות על שאלות להציף סוגיות ודיונים?