איתא במסכת מנחות דף מ"ב ע"ב, ספר תורה תפילין ומזוזות שכתבם נכרי, אשה וקטן פסולים.
הטעם לכך, דכתיב "וקשרתם וכתבתם" ודרשו חז"ל "כל שישנו בקשירה ישנו בכתיבה וכל שאינו בקשירה אינו בכתיבה."
וראה מרדכי בהלכות קטנות סוף הלכות תפילין, והביאו המג"א בתחילת סימן ל"ט, דפסול קטן לכתיבת סת"ם הוא אפילו בהגיעו לגיל חינוך בתפילין.
זאת היות שגם בהגיעו לחינוך אינו חייב אלא מדרבנן ולפיכך לא חשבינן ליה עתה בתורת חיוב קשירת תפילין מדאורייתא.
אם כן הרי לן, שקטן אע"פ שעתיד לגדול ולבוא בכלל חיוב קשירה דאורייתא מ"מ עתה בקטנותו [ואפילו כשהגיע לחינוך] לא חשבינן ליה בתורת הדבר.
והנה, לעניין שחיטה איתא בריש חולין דף ג' ע"ב, דנוכרי ששחט בהמה הרי זו נבלה.
ומבארים הראשונים (תוספות ד"ה קסבר כותים וכן הרא"ש) שהטעם לכך הוא משום דדמי לתפילין.
וכשם שבתפילין אמרינן "כל שאינו בקשירה אינו בכתיבה" כך אמרינן בשחיטה "כל שהוא בר זביחה (כלומר מצווה בזביחה) הוא זובח".
ואעפ"כ משנה מפורשת היא במסכת חולין דף ב' ע"א שקטן ששחט ואחרים ראו ששחט כראוי שחיטתו כשרה.
והן קטן אינו במצוות שחיטה [כפי שאינו בכל המצוות], ובכל זאת נחשב ב"תורת זביחה" [שאחרת היה פסול כגוי], הוי אומר משום דאתי לכלל זביחה לכשיגדל, או משום שכעת מצווה מדין חינוך
נחשב גם היום בתורת הדבר.
וקשה, מאי שנא:
בין: כתיבת סת"ם על ידי קטן שפסולים הם מהטעם ש"כל שאינו בקשירה אינו בכתיבה."
ולא חשבינן ליה לקטן בתורת הדבר אע"פ דאתי לכשיגדל לידי חיוב קשירה.
לבין: שחיטת בהמה על ידי קטן ששחיטתו כשרה, למרות ש"כל שאינו בר זריחה אינו זובח".
דחשבינן ליה כבר עתה בקטנותו בתורת זביחה משום "דאתי לכלל זביחה."