ראה בפירוש "אור החיים" על הפסוק "וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹקִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב".
דדמיא למי שמתכוין להשקות חבירו כוס רעל והשקהו כוס יין, שאינו מתחייב כלום, דפטור בדיני אדם ואף זכאי בדיני שמים.
והנה, איתא במסכת קידושין דף פ"א ע"ב לגבי אישה שנדרה בנזיר ולא ידעה שבעלה הפר לה נדרה, והיתה שותה יין ומטמאה למתים דצריכה כפרה. דומיא, דמי שנתכוין לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה שצריך כפרה כלפי שמיא.
וקשה, לפירוש ה"אור החיים", מאי שנא:
בין: נתכוון לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה, וכל כדומה לזה, שצריך כפרה על שעשה מעשה שחשבו לעבירה – למרות שלא צלח.
לבין: המתכוון להשקות חברו כוס מוות והשקהו בטעות כוס יין, שפטור מכלום וזכאי גם בדיני שמים.
ולבין: מקרה יוסף ואחיו, שהאחים התכוונו לרעה ויצא מזו היפך כוונתם, שפטורים מכלום וזכאים גם בדיני שמים.