שיעור איסורי שתיה

שאלות ותשובות לכל נושא שתבחר

הרמב"ם, בפרק א' מהלכות חמץ ומצה הלכה א', פסק כי האוכל כזית חמץ בפסח חייב כרת, אחד האוכל ואחד הממחה ושותה. כנ"ל פסק הרמב"ם, בפרק ו' מהלכות מאכלות אסורות, לעניין איסור שתיית דם כי שיעורו הוא בכזית. וכנ"ל גם פסק הרמב"ם, בהלכות תרומות פרק י' הלכה ב' לעניין איסור זר בשתיית תרומה ששיעורו בכזית. לעומת זאת: הרמב"ם בפרק ה' מהלכות נזירות, לגבי איסור שתיית יין לנזיר פסק כי שיעור חיובו הוא ברביעית (ולא סגי בכזית). כך גם פסק הרמב"ם, בפרק ד' הלכה ה' מהלכות מעשר שני, לעניין איסור שתיית מעשר שני מחוץ לירושלים כי שיעורו הוא ברביעית.
ויקשה, מאי שנא: בין: איסורי שתיית חמץ, שתיית דם ותרומה לגביהם נקבע שיעור האיסור בכזית.  לבין: איסורי שתיית יין בנזיר ושתיית מעשר שני מחוץ לירושלים לגביהם נקבע שיעור האיסור ברביעית.
שאלה זו לקוחה מהמנחת חינוך בס' קמ"ח (איסור שתית דם) אשר שואל זאת. אף מדגיש שם ששיעור שתיית משקאות האסורים בעלמא הינו בוודאי רביעית ולא כזית, וכמו שמשמע מהרמב"ם בהלכות שבועות שכתב (פרק ד' הל' ד') "וכמה ישתה ויהא חייב, יראה לי שאינו חייב עד שישתה רביעית כשאר איסורין" (הרי ששאר שתיית איסורי תורה – כל היכא שלא כתוב במפורש אחרת – שיעורם ברביעית לא בכזית). ואם כן התירוץ צריך להתמקד מה שנא איסורי חמץ, דם ותרומה, שמשום מה שיעור שתייתם בכזית, ולא כבכל מקום ברביעית. דעת המנחת חינוך נוטה לומר שכל הנראה כל היכא שנכתב האיסור בלשון "אכילה" אף שיעור שתייתו בכזית ולא ברביעית ככל מידי דאכילה. ולכן חמץ ("לא תאכל חמץ", "כל מחמצת לא תאכלו"), ודם ("וכל דם לא תאכלו"), ותרומה (ואיש כי יאכל קודש בשגגה") שנכתב בהם אכילה אף שיעור שתייתם בכזית. ומאידך איסור שתיית יין בנזיר נכתב להדיא בלשון "לא ישתה" לכן שיעורו ברביעית כדעלמא בשאר משקים האסורים.. אלא שצריך עיון ממעשר שני שאף שם נאמר לשון אכילה "לא תאכל לאכול בשעריך מעשר דגנך תרושך ויצהרך", ולמרות כן כתב הרמב"ם ששיעורו ברביעית ולא כזית. ונשאר על זה המנחת חינוך בצ"ע. יש שישבו קושיא זו ממעשר שני (ישועות מלכו ועוד), שהיות ונחשבים "דגנך, תרושך ויצהרך" כלאווין נפרדים לכל אחד ואחד (כמבואר בספר המצוות לרמב"ם ל"ת קמ"ג), הרי זה כאילו כתבה התורה גם לשון שתיה על "תירושך ויצהרך", ולשון "אכילה" דכתיב בתחילת הפסוק כביכול לא קאי על זה, אלא רק על "דגנך", ועל כן שיעור שתייתו ברביעית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרף גם אתה לדיון

גם אתה רוצה להיות פעיל בקהילה שלנו?

לענות על שאלות להציף סוגיות ודיונים?