חילוקא

שאלות ותשובות לכל נושא שתבחר

שאלות אחרונות

וקשה מהו החילוק:

בין: המדליק אש מול הכותל, ונפל הכותל, ויכול למנוע ההיזק, ופשע ולא מנע, שחייב בנזקי האש מהטעם של "אשו משום ממונו".

לבין: הזורק חץ, ופשע כשהסיר את התריס במו ידיו, דפטור מנזקי החץ מהטעם של "כלו לו חציו" ואין מחייבים את הזורק גם מדין "ממונו".

סיכום:
  1. רבים אמרו שבכדי לחייב מדין "אשו משום ממונו", צריך שהבעלים ייחשבו כ"יוצר מזיק" כמו ב"אש", שמתוקף היותו יוצר האש "שדרכה לילך ולהזיק" שיוותה התורה אותו כ"בעל האש", ומשכך נושא באחריות בשמירתה ובנזקיה – "אשו משום ממונו", כמו ביוצר בור ברה"ר "שעל עסקי כריה ופתיחה באו לו", כלומר יצר בידיו "מזיק" ומשכך הוי כבעליו לעניין נזיקין. (וע"ע בתוס' ד"ה אשו משום ממונו ב"ק כ"ג ע"א) בשלמא מבעיר אש נחשב כ"ממונו" גם שכמוגנת היא לצאת מחוץ לכותל ולהזיק, דאכתי "מזיק" תחשב, שהרי בכוחה להזיק את סביבותיה עד הכותל (וכך טבעה של אש "לילך ולהזיק"). לא כן יורה חוץ למול תריס, הלא כחטף כהרף עין, החץ נתקע בתריס ונבלם, אין כאן "משמעות" של "עשיית מזיק" כלל וכלל. ומשכך אף אם היורה גופא (ש"כלו לו חציו") יוריד את התריס ופילס לחץ נתיב לצאת ולהזיק, הלא ל"גרמא" ייחשב, שהרי בעשיית כוח המעוף של החץ לא עשאו "מזיק", ועתה הן רק הוריד "מחסום" ולא עשה מעשה בגוף המזיק. [BR] כוונו בזה חברי המיזם לתירוצו של קהילות יעקב בב"ק ס' ב'. יעו"ש.
  2. אכן, הסייטפלר שם מדגיש שבהכרח נעמיד "אוקימתא" שמדובר בחץ שאינו ממונו ממש, כי אחרת הן נחשב כ"בעל הממון" ונושא באחריותו לתוצאותיו מכאן ואילך גם בלעדי החידוש של "יוצר המזיק", יעו"ש. [BR] דוחק יש בדבר מלבד ה"אוקימתא" שאינו בעל החץ, שהרי אף אם גזלו הלא נחשב כבעליו לעניין נזיקין כדין "הוציאוה ליסטים – ליסטים חייבים". וגם אם שאל זאת, הן נחשב כבעליו מדין "נכנס הרועה תחתיו" כדתנן בריש הכונס. ואין לנו אלא להעמיד בלוקח חץ של "הפקר" ונתכוון לא לזכות בו. והדוחק מורגש.
  3. יש שטענו במיזם, שלעולם אין לראות חץ שעף ע"י כוח אדם, כ"ממון המזיק" כתולדת ה"אש", שהרי אש יש בה כוח עצמי לשרוף ולהזיק, בשונה מחץ שכוחו ע"י כוח האדם ואינו כוח עצמי או טבעי כרוח מצויה וכדומה. ועל אף שיש תריס ו"כלו לו חציו" ושוב אין כאן "כוחו כגופו", מ"מ כל זה לעניין "חיוב נזקין", אך אכתי "כוח האדם" הוא ולא "כוח החץ", ולא דמי ל"אשו משום ממונו". [BR] צ"ע דבריהם מתוס' ו' ע"א ד"ה "בור המתגלגל ברגלי אדם", דחזינן דגם "כוח האדם" באופנים מסוימים מצטרף להיות "כוח אחר מעורב בו" בתולדת האש.
  4. יש שטענו במיזם, שכל עוד נחשב האש "חציו" אין לחייבו "משום ממונו", "שאין שני מחייבים כאחד". רק כש"כלו לו חציו" חל עליו דין "אשו משום ממונו",.ומכאן ואילך חל עליו שמירה כדין "ממון המזיק". ובשלמא כשהכותל נפל הן יכול לשמור על האש מלהזיק, וכשלא עשה זאת, הרי מתחייב כ"אשו משום ממונו". אך כשהוריד התריס – ורק אז נהיה החץ ל"אשו משום ממונו" – הלא אנוס הוא כי אין בידו לתפוס החץ בחזרה. [BR] וצ"ע, דהא בפשטות עוד בטרם הוריד את התריס נחשב החץ כ"כלו לו חציו" לגבי ההיזק הפוטנציאלי שמעבר לתריס, וכבר מאותה שעה יש להחיל בו חיובי שמירה "כממונו" לאפשריות הבריחה מעבר לתריס (ובפרט שכך מתכנן לעשות). ומשכך בפתיחת הדלת בפני החץ לברוח ולהזיק, אין לך פשיעת שמירה גדולה מזו.

גם אתה רוצה להיות פעיל בקהילה שלנו?

לענות על שאלות להציף סוגיות ודיונים?

66

אודות 'חילוקא'

 מיזם בית המדרש 'חילוקא' הוקם על ידי הרב אריה גולובנציץ

לעילוי נשמת מרת חיה שרה גולובנציץ ע"ה.

בבית המדרש 'חילוקא' מועלות מידי שבוע שאלות בסגנון ישיבתי-למדני.

השאלות מקיפות את שלל הנושאים התורניים ונוגעים בש"ס, ראשונים ואחרונים, תוך מטרה לעודד את הלימוד הישיבתי-למדני סביב שולחן שבת, בדרכים ובכל מקום שיהודי לומד תורה נמצא ורוצה 'לחשוב ולדבר בלימוד'

68

הצוות

הרב צבי וינברג

הרב אביעד טרופ

הרב אלחנן יוליארד

הרב דוד גולבנציץ

חברי מכון חילוקא

ל

גליונות חילוקא

קובץ חילוקא תשפב
לעיון ולהורדה
הקובץ יעלה בקרוב…
הקובץ יעלה בקרוב…

החילוק הלמדני

  מקור הלימוד דרך 'חילוקים' בסוגיות, יסודו בהררי קודש – ישיבת וולאז'ין, אם ישיבות ליטא

מכתבי ברכה

משוב

I am a student at the ….. Yeshiva, and I wanted to share with you that we make active use of the rich learning material you publish in the group. The interesting topics and debates you raise serve as an excellent source for our learned discussions and arguments during the chaburot (study groups) we organize in the evenings and on weekends…. Yasher koach!

אליהו ליבוביץ', ליקווד, ניו ג'רזי

השאלות והחילוקים העמוקים והלמדניים שאתם מעלים מדי שבוע, הם עבורי מקור מצוין להרחיב את הידע התורני והלמדני, גם בשעות הפנאי בין סדר לסדר… כך יוצא שהבקיאות המרשימה שאני רוכש בנושאים אלו עוזרת לי גם בחיי המשפחה! כשאני מתארח אצל חמי בסעודות שבת, הוא נהנה מאוד כשאני משתף אותו בחידושי תורה וחילוקים מעניינים שלמדתי ב"חילוקא"… חמי, שהוא תלמיד חכם מופלג בפני עצמו, ממש מתפעל מהידע התורני הרחב שיש לי בזכות ההשתתפות בקבוצת 'חילוקא'…

יעקב לבנון

העבודה הנפלאה שאתם עושים בהפצת תורה באופן יצירתי ומהנה. השאלות השבועיות, המחוברות לפרשיות השבוע, יוצרות אווירה של לימוד משותף וריתחא דאורייתא בין חברי הקבוצה. אני מעריך במיוחד את המאמץ שאתם משקיעים בסיכום הדיונים לתשובות מסודרות ובהצגתן לכלל החברים. ההשתתפות בקבוצת 'חילוקא' מאפשרת גם לי לטעום טעם של לימוד ישיבתי מעמיק. זו הזדמנות נפלאה להרחיב את הידע בכל חלקי התורה…

משה גולדשמידט