איסור שימוש בנרות חנוכה

שאלות ותשובות לכל נושא שתבחר

ראה בהערות הרידב"ז בספר "פאת השולחן" פרק ה' הלכה ט', שנוקט שאסור להדליק נרות חנוכה בשמן זית של שביעית היות וקיימ"ל שאסור להשתמש לאורם וא"כ הדלקה זו הוי הפסד לפירות שביעית.

זאת אע"פ שבעלמא מותרת הדלקת שמן זית של שביעית למאור כדתנן במסכת בשביעית פרק ח' משנה ב' וכנפסק ברמב"ם פרק ה' משביעית הלכה א'.

וכעין הרידב"ז כך גם פסקו אחרונים נוספים כשו"ת אמרי יושר ח"א סימן ק', תורת הארץ ח"ח סימן מ"ז, ספר השמיטה להרב טוקוצ'ינסקי ועוד.

מפשטות דבריהם עולה שפסקו כן אפילו למנהג העולם (כנפסק בשו"ע) שמדליקים נר שמש סמוך לנרות חנוכה.

והנה, ראה בשו"ע הלכות חנוכה סימן תרע"ג סעיף א' שפוסק שגם אחרי שיש שמש, אסור להשתמש כי אם לאור השמש בלבד.

"ונוהגים להדליק נר נוסף, כדי שאם ישתמש לאורה יהיה לאור הנוסף שהוא אותו שהודלק אחרון, ויניחנו מרחוק קצת משאר נרות מצוה"

אולם הרמ"א חולק על השו"ע ופוסק "ואז מותר להשתמש לאורן".

א"כ משמע מדברי הרמ"א שמותר להשתמש לא רק לאורו אלא לאור כל הנרות.

כך גם מדייק המג"א בדברי הרמ"א וסובר שכשיש שמש מותר להשתמש לאור כל הנרות ולא רק לאור השמש בלבד.

וראה שם שהמג"א פוסק כמותו וכן דעת פר"ח שם [ואמנם ראה משנ"ב שם ס"ק כ"ד].

עוד ראה משנ"ב בשער הציון תרע"ג ס"ק י"א, שאף בלא שמש שימושים "פשוטים" לאור נרות חנוכה מותר, כגון להשתמש לאור הנרות בהליכתו שם שלא יכשל ויתקל.

ולכאורה מכל הני מוכח שגם בנרות חנוכה קיים באופנים מסוימים היתר שימוש לאור נרותיהם.

ואם כן קשה, לדעת הרידב"ז וכל הני פוסקים, מאי שנא:

בין: שמן שביעית האסור בהדלקת נרות חנוכה, גם כאשר יש שמש בסמוך, מהטעם שחשבינן ליה כמפסיד פירות שביעית היות ואסור ליהנות לאור הנרות.

לבין: נרות חנוכה רגילים, לדעת הרמ"א המג"א והפר"ח,  המותרים בשימוש כאשר יש שמש בסמוך אליהם.

ולבין: נרות חנוכה רגילים, לדעת המשנ"ב, שבכל מקרה מותר להשתמש לאורם שימושים פשוטים, כהליכה לאורם שלא יכשל ויתקל.

א. רבים השיבו בכיוונים דומים ואיחדנום:

נר חנוכה בעיקרו אסור ליהנות לאורו, ונועד לקיום מצוותו לפרסומי ניסא בלבד, ועל אף שבאופנים מסוימים מותר ליהנות לאורו, מ"מ אין זה עיקר הדלקתו ודרך שימושו, אלא כהנאה צדדית אגבית שאינה עיקר מהות הדלקה נרות אלו וכטפלה ובטלה לעיקר מטרת ההדלקה. עד שבכלליות ניתן לומר שהדלקה זו אינה למאור כלל ועיקר אלא להדלקת מצווה בלבד, ולא באה להאיר את החדר שיהיו ניאותים לאורו, אלא לקיום מצוות נר חנוכה ופרסום הנס ראיית נרות דולקים אלו. ומשכך – להני פוסקים – ניצב הדין על תילו שאין להשתמש בשמן של שביעית להדלקת נרות חנוכה.

וכעין זה ביאר הגרש"ז אוירבך את הדעות האוסרות (כפי שיובא להלן), על אף שדעתו לדינא להקל והאריך שם בטעם שיש להקל בנרות חנוכה כנגד הסברות האוסרות, עכ"פ לענייננו נציג את שכתב שם לגבי הדעות האסורות:

שו"ת מנחת שלמה תניינא (ב – ג) סימן קכב אות א': "מה שהעיר ברוב חכמה בנוגע להדלקת נר חנוכה בשמן של שביעית. נלענ"ד דאף לפי מנהגנו להדליק תמיד נר נוסף עדיין יש לדון בזה, שהרי כתב המג"א [סי' תרע"ג סק"ד] משמיה דהרמב"ן ז"ל שאסור עכ"פ להשתמש כנגדן ממש משום דהרואה אומר שלצרכו הוא דהדליקם כיון שדרך האדם להדליק לפעמים כמה נרות, והפרמ"ג הוסיף ע"ז בא"א ס"ק ד' וכתב, שעיקר הנחת השמש הוא רק כדי שאם ישכח וישמש דלא ליהוי ביזוי מצוה עיין שם, [ואף להמשנ"ב בבה"ל ד"ה אם, שחולק עליו, מ"מ להשתמש אצל כולן יחד שפיר אסור, ולכן אף שאם מתקרב אצל השמש שפיר נהנה מריבוי האור, מ"מ עיקר ההדלקה הוי רק למצוה ולא להנאה]. וממילא נראה דכיון דלהשתמש כנגדן לכתחלה אסור לכן אף על פי שגם ע"י השתמשותו מרחוק הוא נהנה שפיר מרבוי הנרות -מ"מ אין זה חשוב כלל הנאה, כיון שעיקר ההדלקה הוא רק למצוה. ודומה לזה מצינן גבי איסור הדלקת שמן שריפה ביום טוב שכתבו התוס' בכמה מקומות [שבת כ"ד ע"ב ד"ה לפי] דאע"פ שהכהן רשאי שפיר ליהנות ממנו בשעת ביעורו, מ"מ אין זה בכלל אשר יאכל לכל נפש -כיון דעיקר ההדלקה הוא למצוה, וה"נ גם כאן בשלמא אי הוי רשאי שפיר להשתמש כנגדן לא הוי איכפת לן כלל במה שעיקר ההדלקה היתה למצוה, משום דנהי דאין זה בגדר של אך אשר יאכל לכל נפש אבל מ"מ גם בגדר מפסיד אינו, ולכן הוי מותר, משא"כ בזה שממעט ודאי הנאתו כיון דלא שרי ממש לאיתהנויי מיניה אלא ע"י צירוף של עוד נרות -היינו שפיר בגדר מפסיד …"

עוד ראה שו"ת מנחת שלמה חלק א סימן מב, מה שהביא משמיה דהפנ"י: "…ועיין גם בפנ"י מס' שבת דף כ"ג ובמס' קדושין דף ל"ד, שכתב דאסור לכהן להדליק שמן של תרומה טמאה ביום כשאפשר להדליק בלילה, מפני שצריך לכתחילה לבערה דוקא בלילה דרך הנאתן משום דשרגא בטיהרא מאי מהני, דלפי"ז ה"ה נמי שיהא אסור להדליק שמן שריפה כדי ללמוד תורה או לעשות מצוה בכה"ג דאפשר להדליק עבור צרכי רשות…"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרף גם אתה לדיון

גם אתה רוצה להיות פעיל בקהילה שלנו?

לענות על שאלות להציף סוגיות ודיונים?